עמוד הבית

Eshkol Tower with numbers

שלום רב,
אנו מודים לכם על ההשתתפות בפיתרון החידה. מטרתנו הנה להעביר מסרים מקדמי בריאות בנושאי אורח חיים על מנת לסייע לציבור בשיפור בריאותו ואיכות חייו באמצעות מספר צעדים פשוטים. התשובה לחידה מפורטת למטה ומלווה בהסברים קצרים.

תודה מקרב לב,
אוניברסיטת חיפה וצוות הפרוייקט
פרופ' דורון קליגר, דר' שירה זלבר-שגיא, פרופ' מור פלג

לרישום לקבלת מידע נוסף, אנא לחצו כאן


5 מנות פירות וירקות ביום

דיאטה עשירה בפירות וירקות מספקת ויטמינים ומינרלים החשובים לגדילה, התפתחות ולתפקוד אופטימאלי של מערכת החיסון בקרב ילדים. כמו כן, צריכה יומית גבוהה בקרב מבוגרים מקושרת עם ירידה בסיכון של מחלות כרוניות, כגון: מחלות לב, שבץ, לחץ דם גבוה, סוכרת וייתכן שאף סוגים מסוימים של סרטן. חלק מסגולות אלו נובע מכך שבירקות ופירות ישנם חומרים הנקראים פיטוכימיכלים אשר מקנים להם את צבעם ואוצרים בתוכם שפע סגולות בריאותיות. מכאן ההמלצה ב"נייר העמדה למניעת מחלות לב וכלי דם" לצרוך 5 סוגי ירקות ופירות בצבעים שונים, על מנת ליהנות מהיתרונות אשר מקנים הפיטוכימיקלים השונים.

בנוסף, הפירות והירקות מהווים מקור מצוין לסיבים תזונתיים. הצריכה המומלצת של סיבים תזונתיים עבור מתבגרים ומבוגרים היא 14 גרם לכל 1000 קלוריות ועבור ילדים המלצה לכמות הסיבים התזונתיים היא 5 גרם + גיל הילד, כמות שקשה להגיע אלייה ללא צריכה של ירקות ופירות. הסיבים התזונתיים מסייעים בשמירה על תפריט דל קלוריות, וזאת מכיוון שבעוד שאין להם ערך קלורי, נפחם גדל במערכת העיכול ובכך הם תורמים לתחושת מלאות ושובע. כמו כן, כמו כן, הסיבים התזונתיים מסייעים בהורדת ערכי כולסטרול וגלוקוז (סוכר) בדם בכך שהם סופחים אליהם מולקולות אלו ומוציאים אותן ממערכת העיכול אל מחוץ לגוף.

2 עד 2 שעות מסך ביום

השלכות של ישיבה ממושכת מול מסך
צפייה בטלוויזיה ובמסך המחשב היא בילוי פנאי עבור כל הגילאים, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. מחקרים רבים מראים כי צפייה ממושכת בטלוויזיה מקושרת עם עודף משקל והשמנה, רמות ירודות של כושר גופני ומצב בריאותי פחות טוב. הישיבה הממושכת באה על חשבון זמן המוקדש לפעילות גופנית, ובנוסף, קיימת צריכה קלורית רבה יותר אל מול המסכים וחשיפה גבוהה יותר לפרסומות מזון ומשקאות ממותקים. הגבלת שעת המסך לעד שעתיים ביום תאפשר לילד ולמתבגר לפנות יותר זמן לפעילות חברתית ו/או פעילות גופנית ותפחית את חשיפתו לפרסומות המעודדות תזונה לא בריאה.

1 שעת פעילות גופנית מידי יום

לילדים ונוער בגילאי 5-17 מומלץ לעשות 60 דקות של פעילות בינונית-מאומצת ביום. ישנם יתרונות רבים לביצוע פעילות גופנית, ביניהם: הרכב גוף בריא יותר (ירידה ברקמת שומן ועלייה ברקמת שריר), הפחתת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (התהליך הטרשתי מתחיל כבר מגיל צעיר), מסת עצם גבוהה יותר, כושר גופני טוב יותר, מצב רוח טוב (פעילות גופנית גורמת לשחרור אנדרופינים ואדרנלין מהמח), דימוי עצמי גבוה יותר והישגים אקדמאיים גבוהים יותר.

טיפים לתוספת פעילות גופנית בקרב ילדים

  • הגעה/חזרה עצמאית לבית ספר – הליכה או אופניים (לא חשמליות).
  • פעילות גופנית בהפסקה. לנצל למשחקי כדור, תופסת, מחבואים.
  • השתתפות פעילה בשיעורי חינוך גופני בבית ספר- לגרום להם להבין שזה שיעור חשוב ביותר.
  • השתתפות בחוגי ספורט-מקנה מסגרת קבועה לפעילות, מפתחת מיומניות וחשובה למפגש חברתי.
  • פעילות עצמאית אחר הצהריים- משחק כדור, רכיבה על אופניים, הליכה, ריצה עם חבר או הורה.
  • צמצום נייחות- כל צעד הוא משמעותי. ניתן למשל לאמץ כלב ולצאת לטיולים, להעדיף שימוש במדרגות.
  • מתן דוגמה אישית של ההורים.

0 צריכת משקאות ממותקים ביום

צריכת סוכר ממשקאות ממותקים עלתה משמעותית ב-20 השנים האחרונות. צריכה גבוהה בקרב ילדים קשורה עם עודף משקל והשמנה, עקירה של שיני חלב ועששת. צריכת משקאות ממותקים גבוהה גם בקרב מבוגרים וקשורה עם השמנה, סכרת סוג 2 ורמות שומנים גבוהות בדם. פרוקטוז, הסוכר שנמצא במשקאות ממותקים עלול להיות קשור גם עם עלייה בלחץ הדם, הצטברות שומן בטני ועלייה בייצור השומן בכבד. בפחית אחת של משקה ממותק (330 מ"ל) יש כ-10 כפיות סוכר! המשקאות הממותקים אינם מקנים שובע אך מעלים את הצריכה הקלורית היומית באופן משמעותי.
בפעם הבאה שאתם מחפשים משקה פירות או משקה ממותק אחר, נסו להוסיף פרוסת פרי שאהוב עליכם למים כדי להוסיף קצת טעם ללא כל הסוכר.